Imieniny:
Emilii, Julinana, Konstancji

OGŁOSZENIE WÓJTA GMINY SIEPRAW O PRZETARGACH USTNYCH NIEOGRANICZONYCH na sprzedaż nieruchomości, stanowiących własność Gminy Siepraw

Aktualności

2008-05-05

Majówka 2008!!

Zapraszamy do galerii

Tradycyjnie początek maja stał się okazja do wspólnego spotkania mieszkańców naszej Gminy na pikniku pn. Majówka 2008. Organizatorami pikniku był Gminny Ośrodek Kultury oraz LKS "Karpaty" Siepraw.

2008-04-25

ZAPRASZAMY NA MAJÓWKĘ 2008!!!!!!!!

zobacz więcej informacji...

10:30 - 12:30 - Mecz Juniorzy Starsi:
LKS "Karpaty" Siepraw kontra KS Grębałowianka
12:30 - 14.30 - Mecz Juniorzy Młodsi:
12:30 - Występ Orkiestry Dętej "Sieprawianka"
13:15 - W przerwie meczu rozpoczęcie konkursu plastycznego
14.30 - Wręczenie nagród w konkursie plastycznym
15:00 - Zawody o Puchar Gminnego Ośrodka Kultury w Sieprawiu dla najsprawniejszej Szkoły Podstawowej w Gminie Siepraw
16:30 - Podsumowanie Zawodów i wręczenie nagród
16:45 - Konkurs Rodzinny
18:00 - Konkurs na najsprawniejszą Mieszkankę i Mieszkańca Gminy Siepraw
19:00 - Rozpoczęcie zabawy tanecznej
20:00 - Losowanie nagród w loterii
20:30 - Zabawa taneczna
02:00 - Zakończenie Majówki

ORGANIZATORZY:
GOK w Sieprawiu
LKS KARPATY SIEPRAW
GMINA SIEPRAW

Organizatorzy serdecznie dziękują wszystkim sponsorom którzy włączyli się w organizację Majówki 2008.

2008-04-24

Złóż swojego PIT-a w Urzędzie Gminy w Sieprawiu!! w dniu 28 do 30 kwietnia br.

zobacz więcej informacji...

Urząd Gminy Siepraw informuje, że w dniach od 28 kwietnia do 30 kwietnia 2008 r. w godzinach od 8.00 do 10.00 na sali obrad tutejszego Urzędu pracownicy Urzędu Skarbowego w Myślenicach będą przyjmować zeznania podatku dochodowego od osób fizycznych za rok 2007 od mieszkańców Gminy Siepraw.

/ Wójt Gminy Siepraw
Tadeusz Pitala /

Siepraw, dnia 24 kwiecień 2008 r.

2008-04-14

Konkurs Laureatów 53 Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego. Gratulujemy naszym uczniom!!!

W dniu 15 kwietnia o godz. 11.00 w sali Widowiskowej MOKiS w Myślenicach odbędzie się Koncert Laureatów 53 Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego. Eliminacje powiatowe odbyły się 3 kwietnia 2008 r.
W kategorii klasy I - III trzecie miejsce zajął uczeń Szkoły Podstawowej w Łyczance Piotr Molus, zaś wyróżnienie w tej kategorii przyznano Amelii Gawędzie ze Szkoły Podstawowej w Czechówce. W kategorii klas IV - VI wyróżnienia otrzymały uczennice Szkoły Podstawowej w Zakliczynie Agata Jaśkowiec i Marcelina Kus. W kategorii Gimnazjum pierwsze miejsce zajął uczeń sieprawskiego Gimnazjum Radosław Budzowski oraz Anna Starowicz uczennica Gimnazjum nr 2 w Myślenicach, zaś wyróżnienia otrzymała Paulina Matoga i Marcelina Krawczyk.

WSZYSTKIM UCZNIOM GRATULUJEMY I ZACZĘCAMY DO ROZWYJANIA ZDOLNOŚCI RECYTATORSKICH.

2008-04-13

12 - 13 kwietnia 2008 r. XI Giełda Agroturystyczna w Krakowie

12 - 13 kwietnia 2008 r. w Krakowie odbyła się XI Giełda Agroturystyczna na której Koło Gospodyń Wiejskich z Czechówki reprezentowało Gminę Siepraw, wystawiając produkty regionalne.

2008-03-19

Krakowskimi szlakami historii i kultury

Projekt "Na krakowskich szlakach historii i kultury".

Uczniowie Gimnazjum w Sieprawiu w I semestrze roku szkolnego 2007/2008 wzięli udział w projekcie " Nasz Region- Nasza Tożsamość". Jego celem było upowszechnianie wśród młodzieży szkół gimnazjalnych wiedzy o dziedzictwie kulturowym regionu oraz zainteresowanie historycznymi i współczesnymi aspektami życia Małopolski. Zapoznanie uczniów z kulturą, legendami Krakowa wiązało się również z ustanowieniem roku 2007 "Rokiem Krakowa" oraz obchodami rocznicy 750 lokacji miasta.

Projekt naszego gimnazjum nosił tytuł "Na krakowskich szlakach historii i kultury" i zakładał zwiedzanie obiektów oraz miejsc charakterystycznych dla Krakowa, stanowiących o klimacie miasta. W projekcie wzięli udział uczniowie klas pierwszych. Dlatego zgodnie z realizacją programu szkolnego z historii, języka polskiego i plastyki położono nacisk na zapoznanie ich z zabytkami sztuki romańskiej i gotyckiej. Podczas wycieczki do Krakowa, która odbyła się 17 października, uczniowie zwiedzili m.in. Katedrę na Wawelu, obejrzeli wystawę " Kolegia Uniwersyteckie Średniowiecznej Europy" w Collegium Maius, kościoły św. Andrzeja, św. Franciszka, Kościół Mariacki, a w nim Ołtarz Wita Stwosza, Bramę Floriańską, Barbakan. W Muzeum Czartoryskich mogli podziwiać wystawę sztuki starożytnej i cenne przedmioty, będące pamiątkami po naszych bohaterach narodowych.

Uczniowie sporządzili dokumentację wycieczki w formie plakatów i prezentacji multimedialnej, która została zaprezentowana rodzicom podczas zebrania 18 grudnia.

Uczniowie mogli również sprawdzić swoją wiedzę zdobytą podczas tego wyjazdu w Konkursie Wiedzy o Krakowie organizowanym w gimnazjum dla klas pierwszych. Odpowiadali wtedy na pytania dotyczące historii i architektury Krakowa, rozpoznawali zabytki oraz rozwiązywali krzyżówki. Największą wiedzą wykazała się klas I c. Uczniowie klasy I a pod kierunkiem pani Urszuli Baran przygotowali krótki montaż poetycki

i inscenizację legendy o smoku wawelskim oraz zatańczyli krakowiaka.

Elementem realizacji tego projektu było również spotkanie uczniów z przedstawicielami Urzędu Gminy w Sieprawiu. Pan wójt Tadeusz Pitala i pani sekretarz gminy Barbara Wójcik przedstawili kompetencje gminy, jej główne zadania i plany inwestycyjne.

Lekcja w Urzędzie Gminy była inspiracją dla uczniów do napisania wypracowania na temat "Gdybym był radnym", w którym przedstawiali ich zdaniem najważniejsze potrzeby swoich miejscowości.

Projekt ten był finansowany wspólnie przez Urząd Marszałkowski w Krakowie i Urząd Gminy w Sieprawiu, co pozwoliło pokryć m.in. koszty wycieczki do Krakowa, za co serdecznie dziękujemy. Poniżej przedstawimy wspomnienia naszych uczniów z realizacji projektu.

/Małgorzata Cholewa/

Wspomnienia uczniów:

Atrakcje Wawelskiego Wzgórza.

Wycieczkę po Krakowie rozpoczęliśmy od zwiedzania Wawelu. Tu wysłuchaliśmy legendy o groźnym smoku i dzielnym szewczyku, który sprytnie pokonał żarłoczną bestię. Pod opieką przewodnika zwiedziliśmy Katedrę, zapoznając się z jej historią i zabytkami. Widzieliśmy sarkofagi królów polskich i naszych wieszczów narodowych. Odwiedziliśmy romańską kryptę św. Leonarda, w której swoją pierwszą mszę św. odprawił Karol Wojtyła, nasz ukochany papież Jan Paweł II. Modliliśmy się przy Ołtarzu Ojczyzny, srebrnej trumnie z relikwiami św. biskupa Stanisława. Największą atrakcją dla uczniów było zdobywanie wieży z dzwonem Zygmunta. Każdy chciał dotknąć serca dzwonu, bo to ponoć przynosi szczęście, zwłaszcza zakochanym.

Pamiątkowe zdjęcie zrobiliśmy sobie na dziedzińcu zamkowym, gdzie podziwialiśmy renesansowe krużganki.

Wawel opuściliśmy godnie - główną bramą, odprowadzani przez krakowską kapelę.

/Mirosława Suder/

Bazylika Św. Franciszka z Asyżu.

Jednym z kościołów, jakie widzieliśmy podczas bezpłatnej wycieczki do Krakowa w ramach projektu " Na krakowskich szlakach tradycji i kultury", była Bazylika św. Franciszka z Asyżu i przylegający do niej klasztor franciszkanów. Widzieliśmy tam wiele ciekawych obiektów oraz grób naszej rodaczki bł. Anieli Salawy. Naszą uwagę przykuł wspaniały witraż Stanisława Wyspiańskiego "Bóg Ojciec-Stań się". Witraż ten ukazuje Boga w momencie stwarzania świata. Ciekawostką jest fakt, że dzieło zostało odwrotnie ułożone, w związku z czym, patrząc z wnętrza kościoła, w geście stworzenia uniesiona jest lewa ręka Stwórcy.

Kościół posiada trzy kaplice: Bł. Salomei, Męki Pańskiej i Matki Boskiej Bolesnej. Interesującą kaplicą jest kaplica Męki Pańskiej. Znajduje się tam figura Chrystusa Bolesnego, a na jej ścianach wiszą stacje Męki Pańskiej - dzieło Józefa Mehoffera. Jest tam też grób naszej błogosławionej rodaczki-Anieli Salawy. W chwili ciszy i skupienia pomodliliśmy się przy jej grobie. W kaplicy tej znajduje się też naturalnej wielkości replika Całunu Turyńskiego- płótna, w które według wielu chrześcijan został owinięty Jezus Chrystus po śmierci, które zawiera negatywowe, obustronne (od przodu i tyłu) odbicie ciała zmarłego mężczyzny, z ranami na stopach, nadgarstkach i głowie oraz wieloma obrażeniami na całym ciele. Charakter i umiejscowienie ran odpowiada opisowi z Ewangelii. Tam nasza koleżanka opowiedziała nam jego ciekawą historię. Po jej wysłuchaniu udaliśmy się przed główny ołtarz. Po modlitwie skończyliśmy zwiedzanie tego kościoła.

Po drugiej stronie ulicy, już na Franciszkańskiej 3 widzieliśmy okno papieskie-miejsce, gdzie Ojciec Święty Jan Paweł II spotykał się z młodzieżą krakowską, ale również z wiernymi z wielu innych miejsc Polski, podczas swoich pielgrzymek do Ojczyzny.

Obiekty te bardzo nam się podobały, ponieważ mogliśmy się dowiedzieć nieco więcej o naszej rodaczce, całunie turyńskim i wielu wspaniałych przedmiotach. Zobaczyliśmy też słynne okno papieskie. Każdy mieszkaniec naszej gminy powinien przynajmniej raz w życiu pojechać do Krakowa nie tylko na zakupy, ale przede wszystkim, aby zobaczyć te miejsca i pomodlić się przy relikwiach rodaczki, która jest dla nas przykładem.

/Alicja Kowalczyk/

Uczniowie Gimnazjum w Sieprawiu zdobywają Barbakan.

Przechodząc przez Bramę Floriańską, doszliśmy do Barbakanu ,budowli obronnej Krakowa. Ten zabytek najbardziej utkwił mi w pamięci, ponieważ przygotowywałam referat na temat jego historii. Po zapoznaniu się z funkcjami i powstaniem tej budowli wyszliśmy na mury Barbakanu i patrząc przez niewielkie okienka podziwialiśmy panoramę Krakowa.
Barbakan powstał w XV w. czyli w okresie średniowiecza. Ze względu na kształt zwany był Rondlem. Posiadał mury grubości 3 metrów oraz 24 metrową fosę, która łączyła go z murami Bramy Floriańskiej. Barbakan skutecznie bronił Krakowa. To nie był jeszcze koniec naszego zwiedzania. Tuż przy wejściu znajdowały się tzw. dyby, w których zamykano m.in. złoczyńców pozbawiając ich życia. W niektórych przypadkach dyby miały także charakter kary.
Natomiast współcześnie nasi koledzy, koleżanki a nawet nauczyciele mieli okazję zamknąć się w dybach i robiąc śmieszne miny, sfotografować się na pamiątkę. Mogliśmy podziwiać także beczki z miodem , dawne wozy , drewniane stoły i ławy oraz inne ciekawe przedmioty.
Według mnie warto zwiedzić ten zabytek, ponieważ można dowiedzieć się wiele rzeczy o sposobach obrony Krakowa przez mieszkańców, jak radzili sobie z wrogami oraz jakie stosowano dawniej kary wobec tych, którzy łamali prawo.

/Monika Surówka/

Zbiory Książąt Czartoryskich

Muzeum Książąt Czartoryskich założyła w Puławach księżna Izabela z Flemingów Czartoryska, jako placówkę prywatną lecz służącą narodowi dla zachowania pamięci dawnych czynów i dzieł oraz dla pożytku przyszłych pokoleń - w myśl dewizy "Przeszłość - przyszłości".

W muzeum znajduje się ciekawy zbiór sztuki starożytnej. Mogliśmy na własne oczy zobaczyć malarstwo wazowe , o którym uczyliśmy się na lekcjach plastyki i historii. Wszyscy z zainteresowaniem oglądali egipskie mumie ludzi i zwierząt.

Interesujący dla uczniów był też dział gromadzący pamiątki narodowe , zwłaszcza sala , w której znajdowały się przedmioty związane z Odsieczą Wiedeńską , tarcza wróżebna , tureckie i polskie rzędy końskie, zbroje husarii.

Chłopcy uważnie przyglądali się militariom prezentowanym w muzeum.

Jednak najcenniejszymi eksponatami w Muzeum Czartoryskich są obrazy Leonarda da Vinci " Dama z łasiczką" i Rembrandta " Krajobraz z miłosiernym Samarytaninem", w którym artysta zastosował silne kontrasty światła i cienia , co wywiera ogromne wrażenie na oglądających. W muzeum znajdował się jeszcze jeden cenny obraz " Portret młodzieńca" Rafaela Santi. Niestety dzieło to zaginęło w czasie II wojny światowej i do tej pory nie udało się go odnaleźć.

Myślę, że warto odwiedzić Muzeum Czartoryskich, gdyż zgromadzone w nim pamiątki inspirują do rozmyślań o przeszłości, a obcowanie z dziełami sztuki dostarcza niezapomnianych wrażeń estetycznych.

/Natalia Suder/

więcej »

« poprzednia strona   [1] [2] [3] ... [212] [213] 214 [215]   następna strona »