Imieniny:
Joanny, Zdenka, Zuzanny

Aktualności

2008-03-19

Krakowskimi szlakami historii i kultury

Projekt "Na krakowskich szlakach historii i kultury".

Uczniowie Gimnazjum w Sieprawiu w I semestrze roku szkolnego 2007/2008 wzięli udział w projekcie " Nasz Region- Nasza Tożsamość". Jego celem było upowszechnianie wśród młodzieży szkół gimnazjalnych wiedzy o dziedzictwie kulturowym regionu oraz zainteresowanie historycznymi i współczesnymi aspektami życia Małopolski. Zapoznanie uczniów z kulturą, legendami Krakowa wiązało się również z ustanowieniem roku 2007 "Rokiem Krakowa" oraz obchodami rocznicy 750 lokacji miasta.

Projekt naszego gimnazjum nosił tytuł "Na krakowskich szlakach historii i kultury" i zakładał zwiedzanie obiektów oraz miejsc charakterystycznych dla Krakowa, stanowiących o klimacie miasta. W projekcie wzięli udział uczniowie klas pierwszych. Dlatego zgodnie z realizacją programu szkolnego z historii, języka polskiego i plastyki położono nacisk na zapoznanie ich z zabytkami sztuki romańskiej i gotyckiej. Podczas wycieczki do Krakowa, która odbyła się 17 października, uczniowie zwiedzili m.in. Katedrę na Wawelu, obejrzeli wystawę " Kolegia Uniwersyteckie Średniowiecznej Europy" w Collegium Maius, kościoły św. Andrzeja, św. Franciszka, Kościół Mariacki, a w nim Ołtarz Wita Stwosza, Bramę Floriańską, Barbakan. W Muzeum Czartoryskich mogli podziwiać wystawę sztuki starożytnej i cenne przedmioty, będące pamiątkami po naszych bohaterach narodowych.

Uczniowie sporządzili dokumentację wycieczki w formie plakatów i prezentacji multimedialnej, która została zaprezentowana rodzicom podczas zebrania 18 grudnia.

Uczniowie mogli również sprawdzić swoją wiedzę zdobytą podczas tego wyjazdu w Konkursie Wiedzy o Krakowie organizowanym w gimnazjum dla klas pierwszych. Odpowiadali wtedy na pytania dotyczące historii i architektury Krakowa, rozpoznawali zabytki oraz rozwiązywali krzyżówki. Największą wiedzą wykazała się klas I c. Uczniowie klasy I a pod kierunkiem pani Urszuli Baran przygotowali krótki montaż poetycki

i inscenizację legendy o smoku wawelskim oraz zatańczyli krakowiaka.

Elementem realizacji tego projektu było również spotkanie uczniów z przedstawicielami Urzędu Gminy w Sieprawiu. Pan wójt Tadeusz Pitala i pani sekretarz gminy Barbara Wójcik przedstawili kompetencje gminy, jej główne zadania i plany inwestycyjne.

Lekcja w Urzędzie Gminy była inspiracją dla uczniów do napisania wypracowania na temat "Gdybym był radnym", w którym przedstawiali ich zdaniem najważniejsze potrzeby swoich miejscowości.

Projekt ten był finansowany wspólnie przez Urząd Marszałkowski w Krakowie i Urząd Gminy w Sieprawiu, co pozwoliło pokryć m.in. koszty wycieczki do Krakowa, za co serdecznie dziękujemy. Poniżej przedstawimy wspomnienia naszych uczniów z realizacji projektu.

/Małgorzata Cholewa/

Wspomnienia uczniów:

Atrakcje Wawelskiego Wzgórza.

Wycieczkę po Krakowie rozpoczęliśmy od zwiedzania Wawelu. Tu wysłuchaliśmy legendy o groźnym smoku i dzielnym szewczyku, który sprytnie pokonał żarłoczną bestię. Pod opieką przewodnika zwiedziliśmy Katedrę, zapoznając się z jej historią i zabytkami. Widzieliśmy sarkofagi królów polskich i naszych wieszczów narodowych. Odwiedziliśmy romańską kryptę św. Leonarda, w której swoją pierwszą mszę św. odprawił Karol Wojtyła, nasz ukochany papież Jan Paweł II. Modliliśmy się przy Ołtarzu Ojczyzny, srebrnej trumnie z relikwiami św. biskupa Stanisława. Największą atrakcją dla uczniów było zdobywanie wieży z dzwonem Zygmunta. Każdy chciał dotknąć serca dzwonu, bo to ponoć przynosi szczęście, zwłaszcza zakochanym.

Pamiątkowe zdjęcie zrobiliśmy sobie na dziedzińcu zamkowym, gdzie podziwialiśmy renesansowe krużganki.

Wawel opuściliśmy godnie - główną bramą, odprowadzani przez krakowską kapelę.

/Mirosława Suder/

Bazylika Św. Franciszka z Asyżu.

Jednym z kościołów, jakie widzieliśmy podczas bezpłatnej wycieczki do Krakowa w ramach projektu " Na krakowskich szlakach tradycji i kultury", była Bazylika św. Franciszka z Asyżu i przylegający do niej klasztor franciszkanów. Widzieliśmy tam wiele ciekawych obiektów oraz grób naszej rodaczki bł. Anieli Salawy. Naszą uwagę przykuł wspaniały witraż Stanisława Wyspiańskiego "Bóg Ojciec-Stań się". Witraż ten ukazuje Boga w momencie stwarzania świata. Ciekawostką jest fakt, że dzieło zostało odwrotnie ułożone, w związku z czym, patrząc z wnętrza kościoła, w geście stworzenia uniesiona jest lewa ręka Stwórcy.

Kościół posiada trzy kaplice: Bł. Salomei, Męki Pańskiej i Matki Boskiej Bolesnej. Interesującą kaplicą jest kaplica Męki Pańskiej. Znajduje się tam figura Chrystusa Bolesnego, a na jej ścianach wiszą stacje Męki Pańskiej - dzieło Józefa Mehoffera. Jest tam też grób naszej błogosławionej rodaczki-Anieli Salawy. W chwili ciszy i skupienia pomodliliśmy się przy jej grobie. W kaplicy tej znajduje się też naturalnej wielkości replika Całunu Turyńskiego- płótna, w które według wielu chrześcijan został owinięty Jezus Chrystus po śmierci, które zawiera negatywowe, obustronne (od przodu i tyłu) odbicie ciała zmarłego mężczyzny, z ranami na stopach, nadgarstkach i głowie oraz wieloma obrażeniami na całym ciele. Charakter i umiejscowienie ran odpowiada opisowi z Ewangelii. Tam nasza koleżanka opowiedziała nam jego ciekawą historię. Po jej wysłuchaniu udaliśmy się przed główny ołtarz. Po modlitwie skończyliśmy zwiedzanie tego kościoła.

Po drugiej stronie ulicy, już na Franciszkańskiej 3 widzieliśmy okno papieskie-miejsce, gdzie Ojciec Święty Jan Paweł II spotykał się z młodzieżą krakowską, ale również z wiernymi z wielu innych miejsc Polski, podczas swoich pielgrzymek do Ojczyzny.

Obiekty te bardzo nam się podobały, ponieważ mogliśmy się dowiedzieć nieco więcej o naszej rodaczce, całunie turyńskim i wielu wspaniałych przedmiotach. Zobaczyliśmy też słynne okno papieskie. Każdy mieszkaniec naszej gminy powinien przynajmniej raz w życiu pojechać do Krakowa nie tylko na zakupy, ale przede wszystkim, aby zobaczyć te miejsca i pomodlić się przy relikwiach rodaczki, która jest dla nas przykładem.

/Alicja Kowalczyk/

Uczniowie Gimnazjum w Sieprawiu zdobywają Barbakan.

Przechodząc przez Bramę Floriańską, doszliśmy do Barbakanu ,budowli obronnej Krakowa. Ten zabytek najbardziej utkwił mi w pamięci, ponieważ przygotowywałam referat na temat jego historii. Po zapoznaniu się z funkcjami i powstaniem tej budowli wyszliśmy na mury Barbakanu i patrząc przez niewielkie okienka podziwialiśmy panoramę Krakowa.
Barbakan powstał w XV w. czyli w okresie średniowiecza. Ze względu na kształt zwany był Rondlem. Posiadał mury grubości 3 metrów oraz 24 metrową fosę, która łączyła go z murami Bramy Floriańskiej. Barbakan skutecznie bronił Krakowa. To nie był jeszcze koniec naszego zwiedzania. Tuż przy wejściu znajdowały się tzw. dyby, w których zamykano m.in. złoczyńców pozbawiając ich życia. W niektórych przypadkach dyby miały także charakter kary.
Natomiast współcześnie nasi koledzy, koleżanki a nawet nauczyciele mieli okazję zamknąć się w dybach i robiąc śmieszne miny, sfotografować się na pamiątkę. Mogliśmy podziwiać także beczki z miodem , dawne wozy , drewniane stoły i ławy oraz inne ciekawe przedmioty.
Według mnie warto zwiedzić ten zabytek, ponieważ można dowiedzieć się wiele rzeczy o sposobach obrony Krakowa przez mieszkańców, jak radzili sobie z wrogami oraz jakie stosowano dawniej kary wobec tych, którzy łamali prawo.

/Monika Surówka/

Zbiory Książąt Czartoryskich

Muzeum Książąt Czartoryskich założyła w Puławach księżna Izabela z Flemingów Czartoryska, jako placówkę prywatną lecz służącą narodowi dla zachowania pamięci dawnych czynów i dzieł oraz dla pożytku przyszłych pokoleń - w myśl dewizy "Przeszłość - przyszłości".

W muzeum znajduje się ciekawy zbiór sztuki starożytnej. Mogliśmy na własne oczy zobaczyć malarstwo wazowe , o którym uczyliśmy się na lekcjach plastyki i historii. Wszyscy z zainteresowaniem oglądali egipskie mumie ludzi i zwierząt.

Interesujący dla uczniów był też dział gromadzący pamiątki narodowe , zwłaszcza sala , w której znajdowały się przedmioty związane z Odsieczą Wiedeńską , tarcza wróżebna , tureckie i polskie rzędy końskie, zbroje husarii.

Chłopcy uważnie przyglądali się militariom prezentowanym w muzeum.

Jednak najcenniejszymi eksponatami w Muzeum Czartoryskich są obrazy Leonarda da Vinci " Dama z łasiczką" i Rembrandta " Krajobraz z miłosiernym Samarytaninem", w którym artysta zastosował silne kontrasty światła i cienia , co wywiera ogromne wrażenie na oglądających. W muzeum znajdował się jeszcze jeden cenny obraz " Portret młodzieńca" Rafaela Santi. Niestety dzieło to zaginęło w czasie II wojny światowej i do tej pory nie udało się go odnaleźć.

Myślę, że warto odwiedzić Muzeum Czartoryskich, gdyż zgromadzone w nim pamiątki inspirują do rozmyślań o przeszłości, a obcowanie z dziełami sztuki dostarcza niezapomnianych wrażeń estetycznych.

/Natalia Suder/

2008-03-18

Gminne Eliminacje 53 Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego!

Gminny Ośrodek Kultury w Sieprawiu informuje, iż po przeprowadzeniu gminnych eliminacji 53 Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego w dniu 18 marca 2008 r. do etapu powiatowego wybrane zostały następujące osoby w poszczególnych kategoriach.

Kategoria klasy I - III

1. Piotr Molus, lat 10, klasa III, Szkoła Podstawowa w Łyczance 32 - 447 Siepraw, Łyczanka 73,
Poezja J. Brzechwa "Sowa"
Proza J.K. Rowling "Harry Potter i kamień filozoficzny" fragment
Nauczyciel: mgr Joanna Gwóżdż
2. Sylwia Filipiec, lat 10, klasa III, Szkoła Podstawowa w Zakliczynie 32 - 406 Zakliczyn 250,
Poezja J. Brzechwa "Grzyby"
Proza A. Lindgren "Fizia Pończoszanka" fragment
Nauczyciel: mgr Wiesława Wójtowiec,
3. Amelia Gawęda, lat 9, klasa II, Szkoła Podstawowa w Czechówce, 32 - 406 Zakliczyn, Czechówka 112
Poezja: M. Konopnicka "Stefek Burczymucha"
Proza: A. Lindgren "Dzieci z Bullerbyn" fragment
Nauczyciel: mgr Jolanta Żołnierczyk,

Kategoria klasy IV - VI

1. Marcelina Kus, lat 11, klasa IV, Szkoła Podstawowa w Zakliczynie 32 - 406 Zakliczyn 250,
Poezja A. Mickiewicz "Przyjaciele"
Proza C. Collodi "Pinokio" fragment
Nauczyciel: mgr Renata Kasperczyk,
Agata Jaśkowiec, lat 12, klasa V, Szkoła Podstawowa w Zakliczynie 32 - 406 Zakliczyn 250,
Poezja R. Dahl "Skutki nadużywania teletrutki"
Proza H. Sienkiewicz "W pustyni i w puszczy" fragment
Nauczyciel: mgr Renata Kasperczyk,
2. Aneta Nowak, lat 12, klasa V, Szkoła Podstawowa w Zakliczynie 32 - 406 Zakliczyn 250,
Poezja R. Dahl "Skutki nadużywania teletrutki"
Proza K. Makuszyński "Szatan z siódmej klasy" fragment
Nauczyciel: mgr Renata Kasperczyk,
3. Joanna Dobosz, lat 11, klasa IV, Szkoła Podstawowa w Łyczance 32 - 447 Siepraw, Łyczanka 73,
Poezja J. Brzechwa "Na straganie"
Proza J Brzechwa "Akademia pana Kleksa" fragment
Nauczyciel: mgr Barbara Piątek

Kategoria gimnazjum

1. Radosław Budzowski, lat 15, klasa 2c, Gimnazjum w Sieprawiu
Poezja A. Puszkin "Żył na świecie rycerz biedny"
Proza H. Sienkiewicz " Pan Wołodyjowski"
Nauczyciel: Przemysław Włodarczyk,
2. Paulina Matoga, lat 14, klasa 1c, Gimnazjum w Sieprawiu
Poezja W. Szymborska "Urodziny"
Proza W. S. Reymont "Chłopi"
Nauczyciel Jolanta Bujas,
3. Marcelina Krawczyk, lat 15, klasa 2e, Gimnazjum w Sieprawiu
Poezja W. Szymborska "Portret kobiety"
Proza M. Twain "Przygody Tomka Saweyra"
Nauczyciel Urszula Baran.

2008-03-15

W murach Muzeum Regionalnego "Dom Grecki" przy ul. Sobieskiego w Myślenicach odbył się w dniu 15 marca br., VI Powiatowy Konkurs Potraw Regionalnych, "Koszyk ze Święconym na Wielkanocnym Stole". Organizatorem konkursu był Powiatowy Zespół Doradztwa Rolniczego w Myślenicach, Starostwo Powiatowe w Myślenicach, Muzeum Regionalne "Dom Grecki". W konkursie wzięło udział 12 Kół Gospodyń Wiejskich z powiatu myślenickiego oraz po raz pierwszy wzięły udział szkoły oraz Warsztaty Terapii Zajęciowej przy DPS w Harbutowicach. Komisja Konkursowa przyznała trzy pierwsze, trzy drugie i trzy pierwsze miejsca, pozostałe otrzymały wyróżnienie. Koło Gospodyń Wiejskich z Czechówki otrzymało wyróżnienie.

2008-01-29

Dzień Seniora - 27 stycznia 2008 r.

Podczas Dnia Seniora Wójt Gminy Siepraw wręczył medale przyznane przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej - "Medal za Długoletnie Pożycie Małżeńskie" następujące pary małżeńskie z terenu Gminy Siepraw:

1. Stanisława i Tadeusz Baranowie

16. Antonina i Eugeniusz Sudrowie

17. Stanisława i Edward Ślusarczykowie

18. Krystyna i Franciszek Wielgusowie

Serdecznie gratulujemy wszystkim Jubilatom.

2008-01-23

Koncert Finałowy na zakończenie II Warsztatów Gospel w Sieprawiu odbywających się 19 – 20 stycznia 2008 r.

Warsztaty zostały dofinansowane ze środków Starostwa Powiatowego w Myślenicach.

2008-01-21

Zimowy Puchar Wójta Gminy Siepraw w Slalomie Gigancie 18.01.2008 Stacja Narciarska Siepraw - ski.

Dziewczęta: Szkoła Podstawowa do klasy IV

2. Jarosław Żywioł 21,84
3. Przemysław Kowalski 21,85

Slalom Gigant kalsyfikacja.pdf

Przyznano nagrody dla najmłodszego zawodnika: Barbary Rogoż oraz dla najstarszego zawodnika: Stanisława Sudra. Wszytskim serdecznie gratulujemy oraz zapraszamy za rok!!!

Jeśli mają Państwo jakieś interesujące zdjęcia z Zimowego Pucharu Wójta Gminy w Slalomie Gigancie z dnia 18 stycznia 2008 r. prosimy o nadesłanie ich na adres: gmina@siepraw.pl

2008-01-14

ZIMOWY PUCHAR WÓJTA GMINY SIEPRAW W SLALOMIE GIGANCIE - Stacja narciarska w Sieprawiu 18 stycznia 2008, godz. 16.00

Starujemy w czterech kategoriach:
• Szkoła Podstawowa:
- do klasy IV
- klasa V- VII
• Gimnazjum + Szkoła Średnia
• Open

(Zapisy do 18 stycznia br. do godz. 14.00 w Szkole Narciarskiej, wpisowe 10 zł. płatne w dniu zawodów przy odbiorze numeru startowego)

Organizatorzy: Gminny Ośrodek Kultury w Sieprawiu, Stacja Narciarska „Siepraw – Ski”

ZAPRASZAMY!!!!

2008-01-14

Dzień Seniora - 27 stycznia 2008 r godz.14.30 Szkoła Podstawowa w Sieprawiu.

Gmina Siepraw wspólnie z Parafią Siepraw i Parafią Zakliczyn organizuje spotkanie opłatkowe dla Seniorów w dniu 27 stycznia 2008 roku (niedziela) o godzinie 14.30 w budynku Szkoły Podstawowej w Sieprawiu

Podczas spotkania odbędzie się koncert kolęd zaprezentowanych przez Orkiestrę Dętą „Sieprawianka” oraz zostaną wystawione jasełka. Na opłatku wręczone będą „Medale za Długoletnie Pożycie Małżeńskie” dla par małżeńskich z terenu Gminy Siepraw.

Z uwagi na sprawy organizacyjne prosimy osoby zainteresowane o potwierdzenie uczestnictwa w Kancelariach Parafialnych do dnia 22 stycznia br. Przyjmowane są także zapisy telefoniczne w Urzędzie Gminy.

Serdecznie zapraszamy wszystkich Seniorów do udziału w opłatku.